Menu Sluiten

Almere of toch liever cyberspace?

Rotterdams Dagblad 3 november 1999

Echte Big Brother fans hebben het al lang in de gaten: er gaapt een fikse kloof tussen het televisieprogramma en de verslaglegging van het wel en wee van de bewoners op Internet. Gebruikers van de officiële Big Brother sites en van de -inmiddels tachtig- fansites, zijn doorgaans beter op de hoogte van de gebeurtenissen in Het Huis dan de tv kijkers.

De vier ‘live streams’ -livebeelden vanuit Het Huis op Internet- tonen, als ze tenminste niet uit staan of op de verveeld rondscharrelde kippen in de tuin gericht zijn, soms opzienbarende zaken die niet op het scherm gebracht worden. Ook het dagelijkse verslag op de Veronica site onthult veel meer dan we uiteindelijk op de buis te zien krijgen.

Bij John de Mol Producties zijn ze vast niet altijd even blij met de ijver van hun eigen, twaalfkoppige Internetredactie en de oplettende fans die al die onofficiële websites beheren. Zo was het natuurlijk niet de bedoeling dat de misstap die de redactie het afgelopen weekeinde beging, naar buiten werd gebracht. Tijdens het monteren van een uitzending werd per ongeluk de intercom in de voorraadkamer van Het Huis opengezet. Tot hun grote verrassing konden de bewoners meeluisteren terwijl ze door enkele technici onder meer als ‘eikels’ werden betiteld.

De gehele groep was op een haar na opgestapt. Helaas moesten de tv kijkers ook nu de sappige en vooral unieke live beelden van tierende en woedende bewoners missen. Volgens producent Paul Rِmer van John de Mol Producties was het een bewuste keuze om de beelden in het archief te houden.

,,Het was een bedrijfsongeluk, dat natuurlijk nooit had mogen gebeuren. Er zijn dan ook maatregelen genomen. Geen ontslagen, maar zo is er is wel iemand een week op non actief gezet. Het was kwetsend voor de bewoners, maar het was zeker geen kwade opzet. Er worden wel eens vaker blunders begaan tijdens het maken van een tv programma. Zoiets zend ik normaal ook niet uit, waarom nu dan wel?”

Volgens Rِmer is het niet te vermijden dat het tv programma en het bijbehorende Internetproject zo langzamerhand elk een eigen leven zijn gaan leiden. ,,De fansites zijn soms zelfs nog sneller dan onze eigen redactie. Je kunt dit hele gebeuren gewoon niet geheel onder controle houden. Het is wel erg wennen aan die extreme openheid. Voor ons is dit ook een nieuw fenomeen. Het is immers de eerste keer dat een tv programma en het Internet zo nauw met elkaar verbonden zijn.”

De Big Brother Internetredactie heeft naar zijn zeggen inmiddels veel meer vrijheid dan bij de start van het project. Rِmer: ,,We hebben ruim een half miljoen hits per dag, dus we zien onze site nu als reclamezuil. Daarom denken we nu ook: ‘geef die primeurs dan maar vast weg, terwijl we daar aanvankelijk wat huiverig voor waren.’

met dank aan:
www.rotterdamsdagblad.nl