Menu Sluiten

Wat de gek ervoor geeft

Rotterdams Dagblad 16 november 1999

De bewoners van het Big Brotherhuis in Almere beseffen ondanks hun geïsoleerde positie steeds beter dat ze ‘buiten’ volop in het nieuws staan en dat de roem een keerzijde heeft.

Sinds het vertrek van Mona, die naar eigen zeggen vooral opstapte vanwege de negatieve publiciteit en de gevolgen daarvan voor haar gezin, zijn de achterblijvers duidelijk gaan nadenken over de impact van hun woorden en daden. ,,Ik schat dat dit het best bekeken programma van de Nederlandse televisie is”, verklaarde Bart afgelopen week. En Ruud, gelukkig nog wel onwetend van het feit dat hij zich mag rekenen tot Nationale Knuffelbeer 1999, sprak zijn grote angst uit dat door alle publiciteit zijn relatie in gevaar zou kunnen komen. ,,Ja, daar is iedereen hier bang voor”, aldus Bart.

Een van de gevolgen is dat de intensieve en uitgebreide knuffelpartijen tussen Maurice en Karin kennelijk tot het verleden behoren. Wellicht dat ex-bewoonster Cyrille Maurice tijdens hun geheimzinnige fluistergesprekje – ze hadden zelfs hun batterijen uit hun zenders gehaald – heeft ingeseind over de sappige verhalen met betrekking tot ‘het paar’ in de roddelbladen. En op tv. Want wie schetst onze verbazing toen de ‘serieuze’ journalist Frits Barend onbeschaamd bij Sabine informeerde of het gerucht klopte dat Karin Maurice oraal bevredigd zou hebben.

Overigens zijn niet alleen de bewoners zelf razend populair in ons land. Ook hun spullen zijn plotsklaps hoogst gewilde artikelen. Of het nu gaat om de Big Brother Theedoek, het afzichtelijk gele Ikea-bankje of het tijdens een weekopdracht vervaardigde Big Brother Kunstwerk: een door de fans kennelijk intrigerend gevonden installatie van ijzerdraad, serviesgoed en bestek.

John de Mol en Veronica besloten daarom een contract te sluiten met het Internet veilinghuis QXL , sinds 1997 actief in onder meer Groot- Brittannië, Duitsland, Frankrijk en Italië. Het bedrijf zag in dit project een mooie gelegenheid om publiciteit te trekken. Een deel van de opbrengst gaat passend genoeg naar een nog te bepalen goed doel.

Bed

Volgens QXL-woordvoerder J. Worp is het de bedoeling dat op den duur alle spullen in het Big Brotherhuis geveild gaan worden. Voorlopig blijft het bij kleine spullen als huishoudelijke artikelen en speciale ‘hebbedingetjes’ als de Big Brother-koffer of het eerdergenoemde kunstwerk. Sinds deze week is echter ook een van de overtollig geworden stapelbedden, een leeslamp, een wasmand, een ladenkast en een verzameling hand- en theedoeken aan het aanbod toegevoegd.

Na afloop van het programma zullen ook de grotere spullen via deze veiling de deur uitgaan. Wie zijn zinnen heeft gezet op het bed van Ruud, Willem’s gasfornuis of de enige echte Big Brother keukentafel, moet dus zijn kans afwachten. De prijzen die betaald worden zijn overigens niet mals. Tot nu toe ligt het bod op de koffer (er zijn er in totaal tien te koop) op ruim achttienhonderd gulden, de laatste bieding op het ‘kunstwerk’ ligt net onder de zevenhonderd gulden. Eerder ging een door de bewoners gesigneerde cd weg voor bijna vijfhonderd gulden.

,,Het is maar wat de gek er voor geeft”, aldus Worp. ,,En de gekte rond dit programma is gigantisch. Ik denk ook wel eens, dit kan niet waar zijn, maar het gebeurt wel. Dit programma leeft onder de mensen. Velen vinden het grappig om een voorwerp uit het huis in bezit te hebben, al is het maar een wasmand of een lamp.” Al te hebberige/vermogende fans moeten misschien nog even weten dat het huis zelf niet geveild wordt. ,,Daat gaat naar Duitsland’, weet Worp. ,,Ze gaan daar ook opnemen, en wi llen het huis vanzelfsprekend inrichten met zelfgekozen spullen. De Ikea’s uit de hele wereld staan al in de rij.”

Voor wie Big Brother-moe is, heeft QXL overigens ook een aardige aanbieding: een ‘sabatical leave’ van drie maanden, inclusief een wereldticket, een bedrag van honderd gulden per dag en een salaris. En vooral: géén televisie.