Menu Sluiten

Heel Europa wil Big Brother huis

Volkskrant 7 oktober 1999

Het Big Brother huis is Almere wordt vanaf 1 janurai overgenomen door een buitelandse groep bewoners. De belangstelling voor het programma is zo groot, dat op de televisiebeurs in Cannes potientele kopers in de rij staan voor de kraam van producent Endemol. “Het is een klapper”, concludeert bestuursvoorzitter John de Mol.

Op het terras van zijn ruime stand met uitzicht over de baai, kan De Mol rustig achterover leunen terwijl buitenlandse zenders tegen elkaar opbieden om als eerste met het concept aan de slag te mogen. “Er kan er maar een in januari beginnen,” glundert De Mol, die honderd procent zeker is dat het huis na een schoonmaakbeurt weer wordt bezet. “De rest moet minstens acht maanden wachten, totdat er weer plaats is of totdat we een nieuw huis hebben gebouwd.”

Met name Europese zenders met een agressieve groeistrategie hebben interesse getoond. Voor Scandinavie, Belgie en Zwitserland heeft SBS aangeklopt. Voor Belgie wordt ook met VTM onderhandeld. In Duitsland wil TM3 het programma uitzenden. Verder hebben het Engelse channel5, de Italiaanse commerciele zenders van Berlusconie, het Spaanse tele5 en M-net uit Zuid-Afrika zich aangemeld.

‘ Er is nog geen handtekening gezet’, erkent De Mol. ‘ Het gaat om een langdurig contract met uitgebreide bepalingen over spelregels, Internet-rechten en eventuele telefoon-inkomsten. Dat teken je niet in 5 minuten.’ De producent zegt dat het programma meer dan 12 miljoen gulden kost om te maken. Daar staan volgens hem hoge kijkcijfers en forse neven-inkomsten tegenover. ‘ De Big Brother-website heeft tot nu toe 14.2 miljoen hits gescoord. Dat levert allemaal extra geld op in de vorm van sponsoring en advertenties.’

Met Veronica is Endemol intussen in ‘ vergaande onderhandeling ‘ over de opvolger van Big Brother. Voor het programma je leven op video volgen twaalf geselecteerden een cameracursus. Daarna krijgen ze een videocamara mee om hun dagelijkse leven te filmen. Om de twee dagen leveren de deelnemers materiaal in. Voor iedere minuut die wordt uitgezonden, ontvangt de kandidaat een geldbegrag. De Mol: ‘ Ik noem het maar mensen-tv. De kijker wil gewone mensen zien en die trend zetten we graag nog even door. Op deze manier denken we het Big Brother-publiek nog even vast te kunnen houden.’