Big Brother-winnaar heeft netto uurloon van 98,27 gulden

De Limburger 30 december 1999
ALMERE Alles wijst er op dat ‘Big Brother’ Bart Spring in ’t Veld (23) vanavond als winnaar uit het tv-huis van Veronica komt. De afgelopen 106 dagen had de winnaar een etmaalloon’ van 2358 gulden, ofwel 98,27 gulden netto per uur.

Eerder zag het er naar uit dat de winnaar van zijn verdiende kwart miljoen na aftrek van 25 procent kansspelbelasting 187.500 gulden zou overhouden.

Nadat de programmamakers daar van diverse zijden kritiek op hadden gekregen, besloten zij de hoofdprijs dusdanig te verhogen dat de winnaar een kwart miljoen schoon in het handje krijgt.

Volgens een NIPO-onderzoek is de benjamin van het Big Brother-huis bij 49 procent van de kijkers favoriet. Barts medebewoners Ruud (45) en Willem (37) blijven steken op respectievelijk 28 en 23 procent. Vooral bij jonge BB-kijkers doet Bart het goed. Onofficiële peilingen op Internet (waar verhoudingsgewijs veel jongeren aan meedoen) voorspellen dat Bart bijna tweederde van de stemmen krijgt. Bij 51-plussers scoort Ruud volgens het NIPO-onderzoek met 39 procent 6 procent meer dan Bart.

Enige tijd geleden voorspelden diverse polls dat Ruud of Willem over de beste kaarten beschikten om de hoofdprijs te winnen. De zege waar Bart op afstevent is des te opmerkelijker omdat hij de meeste nominaties op zijn naam heeft staan sinds hij zich op 16 september samen met acht andere deelnemers vrijwillig liet opsluiten in een kijkdoos’ in Almere. Vijf van de zes nominatierondes zat Bart op de wip, terwijl Willem alleen de eerste keer een nominatie van een van zijn medebewoners aan zijn broek kreeg.

Werkloze Bart uit Roelofarendsveen heeft er nooit een geheim van gemaakt dat het hem vooral om het geld te doen was. “Behalve voor de roem ga ik geheel voor het geld en de mogelijkheden om nog rijker te worden als bekende Nederlander’, motiveerde hij zijn deelname aan het begin van de rit.

Big Brother heeft Veronica ook geen windeieren gelegd. Volgens een onderzoek van Het Media Instituut (HMI) in opdracht van dagblad De Telegraaf bedragen de reclameopbrengsten van Big Brother ongeveer 20 miljoen gulden, terwijl het programma 12 tot 15 miljoen gulden kost. De opbrengst zal verder stijgen door de inkomsten uit de verkoop van BB-spellen, BB-video’s en het BB-boek dat op 6 januari verschijnt.

Comments are closed.