‘Aasgieren’ wachten bewoners van het Big Brother huis op

Rotterdams Dagblad 16 december 1999
Door Peter Blom

Als Big Brother deelnemer Willem uit Leek zijn nieuwe status van Bekende Nederlander volgend jaar behoorlijk benut, dan zou hij wel eens een omzet kunnen draaien van een half miljoen gulden.

Dat is de verwachting van Ad Schoofs, de personal manager van dartskampioen Raymond van Barneveld, die jaarlijks ruim het dubbele scoort. Schoofs, directeur van Chiel van Praag Intershow in Bladel, voegt daar nadrukkelijk aan toe dat Willem zijn belangen dan wél in de handen moet leggen van een betrouwbaar en kundig type.

,,Er zijn veel mensen die alleen maar in korte tijd van je willen profiteren. De aasgieren zitten om de hoek.” Enkele voormalige BB deelneemsters zijn inmiddels al begonnen met het in klinkende munt omzetten van hun bekendheid. Deze maand prijkt Tara naakt in Playboy, in februari gevolgd door Sabine, die inmiddels tevens het BB journaal van het programma RTL Live presenteert.

Hoeveel de dames voor het poseren opstrijken, wenst Playboy hoofdredacteur Paul Koopal niet aan de grote klok te hangen. Wel suggereert hij dat zij niet voor het minimumtarief uit de kleren gaan: ,,Ze zijn immers nu nationaal bekend in onze zapcultuur, iets waar Playboy graag aan mee doet.”

Van BB ster Cyrille, die gedurende haar korte verblijf in het BB huis blijk gaf van enig zangtalent, is bekend dat zij momenteel werkt aan een opname van het Anita Meijer nummer The Alternative Way. Volgens Van Barneveld manager Schoofs is het belangrijk dat BB deelnemers die het grote geld zoeken één of andere vaardigheid bezitten.

,,Net als Barney, die zegt ook dat hij een kunstje kan.” Vooral een goeie babbel is interessant, dan kunnen de nieuwe sterren bijvoorbeeld schitteren tijdens workshops en clinics voor managers. Of tijdens eventuele schnabbels voor tv quizjes en winkelopeningen. Die zogenaamde losse boekingen echter brengen onvoldoende op. De kassa gaat pas echt rinkelen als een bedrijf de bekende kop geschikt acht voor het via de media promoten van zijn producten. Of wanneer een tv producer van het kaliber Van den Ende langdurig werk aanbiedt. Pas dan komt de mogelijke jaaromzet van een half miljoen werkelijk in beeld.

Ook Jacques d’ Ancona kent het wereldje. Op zich gruwt hij ervan dat ‘het non talent en het non kunnen straks groots zullen worden beloond’. Populaire sporters en zelfs soap acteurs hebben tenminste nog wat gepresteerd, oordeelt het entertainment geweten van Nederland. ,,Maar ja, het Big Brother huis is een marktgevoelig gebeuren.” Wat de financiële toekomst van keukenprins Willem betreft, vraagt d’Ancona zich af: ,,Wat kan ie en hoe werkt het? In het begin is aanwezigheid alleen al genoeg. De glamour wordt tastbaar. Hoewel, bij Big Brother kun je nauwelijks van idolen spreken. Willem kan in elk geval koken en wordt dus geheid gevraagd voor één van die kookprogramma’s op tv. Maar dat levert niet meer dan duizend gulden op.” Vooral het bedrijfsleven moet de rest doen.

Comments are closed.