Internetters gek op Big Brother

Nu.nl 19 november 1999

Uit de kijkcijfers van de gehele maand oktober 1999 blijkt, dat de mensen die thuis een aansluiting op internet hebben, zo’n 9% minder TV kijken in vergelijking met het gemiddelde van Nederland. Een jaar geleden was dit nog 6%. Maar, op het moment dat Big Brother uitzendt op TV gaan de PC’s uit en de televisie aan.

Dit blijkt uit een analyse die Het Media Loket heeft gedaan in samenwerking met Intomart op de kijkcijfers van het CKO over de maand oktober 1999.

Dat surfers minder TV kijken bleek ook al uit eerdere analyses van Het Media Loket en Intomart. Gemiddeld werd in oktober 1999 tijdens prime time zo’n 13% minder naar TV gekeken. Een jaar geleden was dit nog 11%. De kleinere zenders als TMF en Net5 halen het gemiddelde nog iets omhoog. Nederland 2 en RTL 4 zijn het minst populair bij de surfers; TMF en Net5 scoren het hoogst.

Het effect van Big Brother op TV is opvallend. Tijdens de dagelijkse uitzendingen blijft de kijktijd van de groep surfers voor TV totaal 15% onder het gemiddelde, maar Big Brother is op dat moment voor de TV-kijkende surfer veruit favoriet. Het zenderaandeel voor Big Brother stijgt dan naar gemiddeld 32% in de groep surfers, terwijl voor de gehele bevolking van 13 jaar en ouder een gemiddeld zenderaandeel van 21% gehaald. Dus één op de drie surfers kijkt dan naar Big Brother, tegen één op de vijf voor heel Nederland.

Tijdens de Big Brother-discussie uitzendingen loopt het zenderaandeel in de groep surfers zelfs op tot 44%. Het gemiddelde van alle TV-kijkers ligt dan op 32%.

Kijktijd TV neemt 3% af, bij surfers 5%

In vergelijking met oktober 1998 is de kijktijd voor TV 5 minuten afgenomen van 177 naar gemiddeld 172 minuten per dag in oktober 1999. In de groep surfers liep de kijktijd terug met 5%, van 165 minuten per dag naar gemiddeld 157 minuten.

De zeven grootste zenders zijn bij de surfers minder populair geworden in vergelijking met oktober 1998. De gemiddelde kijktijd liep met 9% terug naar 110 minuten per dag. De gemiddelde Nederlander kijkt 128 minuten per dag naar de zeven grootste zenders. Vorig jaar oktober was dit nog 135 minuten.

Veronica lijkt met Big Brother een oplossing gevonden te hebben voor het dalende kijkersvolume in de groep surfers. De zender vertoond als enige van de grote zeven zenders een sterke groei bij de surfers in prime time. (MdL)

Comments are closed.