Hype

BN/DeStem 4 november 1999
Door René van der Velden

Het commerciële Veronica creëert een hype. Voor de kijkcijfers en dus voor de advertentie-inkomsten. Publieksomroepen en alle andere media hollen achter de hype aan en intussen lijkt het alsof ‘heel Nederland’ in de ban is van een stelletje onnozelaars die vrijwillig gekozen hebben voor dik honderd dagen gevangenschap. Het schrikbeeld van George Orwell als levenskeuze.

Natuurlijk heb ik een paar keer gekeken. Met dochter van 11 ‘want de halve klas…’. Wat we te zien kregen, kon van ons geen fans maken. De bewoners kregen de opdracht om een horrorprogramma te maken en wat bleek: dat kunnen ze niet. Een volgende keer zagen we twee kerels boerenkool schoonmaken terwijl ze een ongelooflijke hoop prietpraat uitkraamden.
Wat bezielt ‘heel Nederland’ om de belevenissen te volgen van een stel te oude pubers?
Heel Nederland? Ben je toch gek.

Gelukkig zijn er cijfers. Keiharde en nuchtere cijfers. En wat wijzen de NOS-kijkcijfers van week 43 (vorige week) uit? In de top tien van de meest bekeken programma’s komt Big Brother één keer voor, namelijk de discussie van donderdagavond. Op nummer 8!!!

Wat is er dan in godsnaam door Nederlanders van 6 jaar en ouder nóg beter bekeken dan het zo veelbesproken en – beschreven Big Brother? Gewoon twee voetbalwedstrijden (Feyenoord en PSV), Studio Sport en typisch Nederlandse spruitjesseries als Baantjer en Toen was geluk heel gewoon.
En op 1, met stip zelfs, nou, raad eens.
Het Journaal!

Comments are closed.