Geld scheppen

BN/DeStem 24 november 1999
Door Ben Rogmans

Big Brother is een peperduur programma, dat Endemol scheppen met geld kost. Nou is geld scheppen een van de specialiteiten van Joop en John, dus geen zorgen over hun persoonlijke welvaart. Er ligt vast een scenario klaar om van Big Brother goud te maken.

Het begin is er met de reclametarieven, de afgelopen weken verdrievoudigd tot dertig mille voor een spotje van dertig seconden. En je hebt de verkoop van BB-spullen via het internetveilinghuis QXL, waarmee een contract beklonken is. Dan gaat het verder met de verkoop van de formule. De budgetten per televisie-uur liggen in grote landen veel hoger dan in Nederland: pik in, ’t is winter.

Het nomineren van de kandidaten en het voorspellen van de einduitslag kost elke beller afgerond een gulden, waarvan een fors deel naar Big Brother gaat. Kassa. Verder kunnen de producenten geld maken door de weekopdrachten te laten sponsoren. Als een simpel borduurwerkje al leidt tot overbelaste telefooncentrales bij de importeur van dat spul, dan zal men bij Endemol genoeg creativiteit in huis hebben om de deelnemers aan het programma dagelijks als onbetaalde acteurs in een reclamespot te laten optreden. Kunnen de meubels niet door Ikea worden gesponsord? Nog mooier: laat de deelnemers ze bij aankomst gelijk zelf in elkaar zetten. Bingo!

Geld zit er natuurlijk in de merchandising. Veel geld zit er in de rechten van de opnamen. Er is al een video met nog nooit getoonde fragmenten uit de eerste vijftig dagen. Big Brother unplugged. Of compleet nieuwe programma’s op basis van oud materiaal. Of een Big Brother-quiz. Als Ruud een carnavalsplaatje opneemt, komt het geheid op nummer 1. Kan Endemol vangen als Tara straks in de Playboy staat? Komt er een boek? Het aantal mogelijkheden om geld te verdienen is onbeperkt. We zullen de komende weken nog verrast worden door de creativiteit van de makers op dit terrein.

Comments are closed.