Big exploitatie

BN/DeStem 22 november 1999
Door Cees Maas

Ik kijk nog snel even naar de veiling van BB-spullen op het internet en zie tot mijn verbazing dat de prijs van het BB-koffertje gestegen is van 1 naar 3508 gulden. Ene ‘Martijn’ heeft dat bedrag over voor een aluminiumkoffertje met het BB-logo. En het ‘kunstwerk’, een afzichtelijk, door de bewoners in elkaar geknutseld ding van servies en ijzerdraad, staat op 666 gulden.

De verzamelwoede onder de fans is wel heel woedend. Zo blijft het maar doorgaan met geld en zakelijke belangen rondom BB. En velen pikken een graantje mee en maken van de onwetende bewoners in het huis daar in Almere hoofdpersonen in allerlei bedachte situaties. Gisteren zag ik de nieuwe reclamecampagne van de Rutger Stichting. “Denk jij dat Ruud veel van seks weet? Wij weten meer”, zo luidt de slogan.
Ruud wordt daarmee tot bekende Nederlander gebombardeerd, maar dat is niet erg, want dat was hij toch al. Maar Ruud wordt ook, en wel ongevraagd, publiekelijk als seksbeest afgeschilderd om de verkoop van de diensten van die stichting maar te spekken. Stichtingwoordvoerder R. van Andrichem zegt, wanneer hem op opheldering wordt gevraagd: “Het viel ons op dat Ruud de hele tijd met seks bezig is. Hij zegt dat hij in het huis elke drie dagen masturbeert en dat hij op dag 69 wel weet wat hij gaat doen.”
Veronica is niet juridisch toegerust om exploitatie of etikettenplakkerij een halt toe te roepen. “We hebben wel een contract met de deelnemers, ze verplichten zich om aan onze activiteiten mee te doen, maar we bezitten de mensen niet, en wat anderen doen in de reclamesfeer kunnen wij nauwelijks beÏnvloeden,” zegt een woordvoerster van de persdienst van Veronica.
Straks hangen dus alle bushokjes vol met de foto van Bredase Ruud die ondertussen onwetend lekker ‘Blowin’ in the wind’ zit te spelen in een huis in Almere.

Comments are closed.