Big Brother: `Dit is helemaal te wauw`

Twentsche Courant 12 november 1999
Van een onzer verslaggevers

Niet alleen de bewoners van het Big Brother Huis in Almere moeten leren omgaan met hun plotselinge ster-status, ook Han van Eijk, zanger van `Leef`, het lied waar het programma avond aan avond mee opent, lijkt in extreem korte tijd heel beroemd te gaan worden

Zijn single -op de B-kant staat het door de bewoners minder loepzuiver gezongen Big Brother-lied- stond binnen een week op de tweede plaats van de hitparade. Een gouden plaat, een platina plaat, het gaat allemaal komen, zo bezweren insiders.

Utrechter Han van Eijk kent die hoera-verhalen, maar blijft er opvallend rustig onder. `Natuurlijk is het allemaal hartstikke leuk en het gaat vreselijk snel. Maar ik blijf met beide benen op de grond en zie wel hoe het loopt. Ik ga de publiciteit ook niet opzoeken. Ik wil het een beetje rustig houden, als het even kan. Ik zit al een paar jaar in de business, dus ik weet hoe het werkt. En daar ben ik blij om. Ik laat me dus niet gek maken.`

Zanger Han van Eijk, bij sommige kijkers bekend van het muziekprogramma `Het gevoel van..` werd begin september gevraagd `een programmaatje in te zingen`. `Ik doe vooral veel studiowerk. In achtergrondkoortjes, radiojingles, commercials, programmaleaders, dat soort werk. Mijn opdracht voor Big Brother was dus niets uitzonderlijks. Het enige dat ik te horen kreeg was dat er een paar mensen opgesloten zou worden en dat ze dan met de camera werden gevolgd.`

Van Eijk had geen idee dat juist dit liedje weleens de start zou kunnen betekenen van een glanzende loopbaan als soloartiest. `Vlak na het inzingen van de leader moest ik voor een paar weken naar Duitsland. Toen ik terugkwam was het programma een hit en moest ik meteen weer de studio in om een langere versie op te nemen. En nu ligt hier de cd voor mijn neus met mijn naam er op. Toen ik dat zag dacht ik wel even: `Dit is helemaal te wauw. Dit is gigantisch!` De afgelopen zeven, acht jaar werkte ik natuurlijk voornamelijk achter de schermen. Dit is wel even iets heel anders.`

Omdat hij meestal aan het werk is, kijkt hij zelf nooit naar Big Brother. `Ik heb het wel eens gezien, maar ik ben meestal niet thuis. Daarbij is het ook niet echt mijn type programma, om eerlijk te zijn. Ik volg de ontwikkelingen in het huis liever via Barend en Van Dorp.` Het succes van het liedje `Big Brother` is inmiddels tot de bewoners van het huis in Almere doorgedrongen. `Het is onwerkelijk, een utopie`, zei Ruud. `Zoiets lukt alleen de Beatles.` Bart verwondert zich meer over het succes dat het programma heeft. `Er kijken misschien wel twee miljoen mensen. Denk daar eens over na. We zijn zelfs voer voor psychologen. Een voorbeeld van hoe mensen moeten samenleven.`

Officiële cijfers staven het vermoeden van Bart. Na vijftig dagen Big Brother heeft bijna iedere Nederlander wel een glimp van hem en zijn medebewoners opgevangen zo blijkt uit kijkonderzoek van Intomart. Van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder heeft 80 procent wel eens een minuut of langer gekeken. In de doelgroep 20- tot 34-jarigen ligt dat percentage zelfs op 87 procent. Maar Big Brother houdt niet alleen jongeren bezig. Het bereik onder mensen uit de hogere welstandsklassen is maar liefst 81 procent. En dat de dagelijkse uitzendingen een uurtje zijn vervroegd naar zeven uur, heeft de kijkdichtheid niet negatief beïnvloed. Integendeel. De kijkdichtheid blijft stijgen.

Comments are closed.