Claustro

Algemeen Dagblad 26 oktober 1999
Door Jaap van Ginneken

Big Brother is een groot succes, vooral onder de ‘moeilijk te bereiken’ doelgroep van jongeren. Wanneer is een programma voor de televisie een succes? Als het een hoge kijkdichtheid en waardering haalt onder de doelgroep. Wanneer is een programma voor commerciele televisie een succes? Wanneer het veel adverteerders trekt, die bereid zijn hoge tarieven te betalen.

Toen Sabine net uit het huis kwam en wilde gaan uitweiden over haar ervaringen, kapte presentator Rolf Wouters haar dan ook meteen af. “Je bent nu weer terug in de echte wereld, dus wat komt er nu eerst?……Reclame!” Wat is droom, wat is werkelijkheid, wat is nachtmerrie? De droom van een spotjesmaker is een goed ‘ Umfelt’. Dat wil zeggen een ‘ redactionele omgeving’ die de commerciele boodschap psychologisch goed ondersteunt.

Wat dat betreft is het jammer voor de tabaksproducenten dat zij niet meer mogen adverteren. Want Big Brother lijkt vaak een doorlopende sigaretten reclame. Zodra de spanning even op- of afloopt, grijpt de helft van de bewoners naar een frisse peuk. Op het moment dat hij alleen was achtergebleven, liep Bart bijvoorbeeld naar het mistige donker buiten, leunde helemaal alleen tegen een muur. Het vuurtje lichtte zijn cowboygezicht even op: hij bleek de Marlboro man!

Maar veruit de grootste reclamemakers van de wereld en van Nederland zijn Unilever en Proctor & Gamble: fabrikanten van bak- en braadproducten tot aan boen- en schrobartikelen. Hun natte droom van een prachtige reclame-Umfelt is handvol Veronica jongeren dagelijks volgen bij het huishouden. Bakkend en bradend, boenend en schrobbend.

Waarbij een groot deel van de air-time nadrukkelijk wordt besteed aan de persoonlijke hygiene ’s morgens en ’s avonds: make-up en scheren, nagels knippen en haartjes epileren, wassen en vlechten. De ideale omgeving voor spotjes over koortslip, jeugdpuistjes en maandverband. Maar ook over tandpasta en ademverfrisser, shampoo en doucheschuim, deodorant en parfum. De algehele sfeer van claustrofobie of engtevrees die in Het Huis hangt en de begeleidende praat over poepen en scheten, maakt dan ook voor het eerst in de geschiedenis geur-televisie ruiken. Een van de meest frequente en tevreden reclamemakers in die blokken is dan ook Ambi-Pur.

Die prijst luchtverfrissers aan met adembenemende namen als “After Tabacoo” en “(toilet) flush”. En last but not least de spiksplinternieuwe geur…… “Feeling at home”.

Comments are closed.