‘Big Brother’ is boos.

De Telegraaf 30 september 1999
Door Johan van den Dongen

Moedeloos worden ze ervan, bij beveiligingsbedrijf BigBrother in Ede. Hun internet-site wordt bedolven onder de bezoekjes van nieuwsgierige aagjes die veronderstellen te doen te hebben met de site van het gelijknamige tv-programma Big Brother. “Elke week krijgen we 75.000 bezoekjes op onze site. Om nog maar te zwijgen van de telefoontjes en de emails. ‘Meneer ik ben net naar www.big-brother.nl gesurft, maar ik kan dat huis met die camera’s niet vinden,’ zeggen ze dan verontwaardigt,” zegt Big Brother directeur A. van der Velde geirriteerd.

Big Brother, het Veronica-programma waarin een aantal mensen geisoleerd van de buitenwereld in een huis doorbrengt en dag en nacht wordt gevolgd door 24 camera’s, is een hype op televisie. De kijkers beslissen op gezette tijden wie er moet afvallen. Degene die na honderd dagen als laatste overblijft wint een kwart miljoen gulden.

De ontwikkelingen in het Almeerse BigBrother-huis zijn ook rechtstreeks te volgen op internet. Maar helaas voor beveiligingsbedrijf BigBrother, dat deze naam al vijf jaar voert, belanden tienduizenden surfers juist op hun site. “Logisch,” zegt Van der Velde, “want het verschil in de twee internetdomeinen is een enkel streepje.Onze site is te vinden op www.bigbrother.nl, die van Veronica op www.big-brother.nl.”

“De grote hoeveelheid ‘hits’ kost ons ook handenvol geld. Van onze internet-provider mogen we iedere maand 250 Mb aan informatie gratis uitwisselen met onze klanten. Komen we daarboven, dan moeten we per Mb bijbetalen. Nu zitten we met al die bezoekjes al op zo’n 250 Mb per dag!”

Advocaten.

Inmiddels heeft het beveiligingsbedrijf, dat gespecialiseerd is in het bewaken van pompstations, banken, winkels en kassa’s met behulp van videocamera’s, advocaten ingeschakeld om de zaak juridisch te laten onderzoeken. “De grote hoeveelheid ‘hits’ op onze site vind ik erg,” zegt Van der Velde, “Maar wat ik nog irritanter vind is dat we worden verward met het tv-programma. Onze bedrijfsfilosofie staat daar haaks op. Wij moeten het hebben van betrouwbaarheid, van discretie, van een goed gewaarborgde privacy, en zeker niet van voyeurisme. ‘Big Brother gluurt tot op de wc!’ stond laatst ergens in een blad.’Nee! Dat zijn wij niet!’, wil ik dan haast van de daken roepen.”

Onduidelijk is hoe groot de kans is dat het beveiligingsbedrijf tot een bevredigende regeling komt met John de Mol Produkties, producent van het Veronica-programma. “We hebben John de Mol Produkties in elk geval laten weten dat we elke vorm van schade op hen zullen verhalen. Wat alleen moeilijk ligt, is dat ik mijn bedrijfsnaam niet als merknaam heb gedeponeerd in het merkenregister. Zolang er geen verwarring ontstaat, mag John de Mol de naam kennelijk gebruiken. Maar er is een duidelijk raakvlak: observatie van personen met camera’s.”

Voor het tv-programma de lucht in ging, bood John de Mol produkties het beveiligingsbedrijf per brief aan om, in ruil voor 1000 gulden en tien toegangskaarten voor het Fantasy World Dinner Show, de internetnaam over te nemen. “Een belachelijk en beledigend aanbod.,” vindt Van der Velde, “vooral als je bedenkt dat mijn bedrijfsnaam dezelfde is als mijn internetnaam. Ik vind het onfatsoenlijk dat een groot, landelijk bedrijf dat drie jaar heeft gewerkt aan een tv-programma met zo’n grote impact, pas een week voor de start contact met ons opneemt.”

Volgens Veronica-woordvoerster Kim Koppenol heeft de omroep ‘netjes gehandeld’. Koppenol: “We hebben er alles aan gedaan om ons van onze goede kant te laten zien en de zaak bespreekbaar te maken. We hebben aangeboden de internet-domeinnaam te kopen, maar dat wilde het beveiligingsbedrijf niet op in gaan. Daarop hebben we in de internetnaam een streepje gezet. Ja, dat die namen erg op elkaar lijken, daar kunnen we ook niets aan doen. Er lijken wel meer namen op elkaar.”

Comments are closed.